واردات در ازای صادرات غیرکشاورزی اجرا می‌شود بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟ مستاجران تا ۵ سال فرصت شکایت از صاحب‌خانه را دارند | در چه صورت می‌توان شکایت کرد؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) سوءاستفاده دلالان ارز از شهادت رئیس‌جمهور سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد تخلف یک شرکت تولیدی محصولات چرمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در مشهد و پلمب آن زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد؟ پرونده قاچاق یک میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر نفت کوره یارانه‌ای بر روی میز تعزیرات خراسان‌رضوی دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به چالش قیمت خرید تضمینی گندم | یک قدم تا فاجعه تولید گندم

  • کد خبر: ۱۶۱۹۴۰
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
نگاهی به چالش قیمت خرید تضمینی گندم | یک قدم تا فاجعه تولید گندم
زمان برداشت گندم در برخی نقاط گرمسیر کشور فرا رسیده است، اما هنوز نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت اعلام نشده است. یکسری گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه نرخ خرید تضمینی به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان است، مطرح شده و کشاورزان این نرخ را عادلانه نمی‌دانند. دلالان خارجی به قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و حتی دامداران نیز بیش از ۲۰ هزار تومان گندم می‌خرند. در این گزارش سعی کرده‌ایم دیدگاه کشاورزان و مسئولان استانی را درباره نرخ عادلانه خرید گندم بررسی کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که هنوز نرخ دولتی گندم قطعی و تعیین نشده است، برداشت این محصول استراتژیک در استان‌های گرمسیر کشور آغاز شده و درکنار قیمت‌های شنیده شده از نرخ خرید تضمینی، این تاخیر در اعلام نیز موجب نارضایتی و سردرگمی گندمکاران شده است.

کشت گندم در ایران در مقایسه با سایر محصولات از چند جهت دارای اهمیت است و در شرایطی که بیش از یک و نیم میلیون بهره‌بردار، نیمی از سطح کشتزار‌های کشور را زیر کشت گندم می‌برند، مصرف بالای این محصول در ایران، اهمیت تولید آن را چند برابر کرد و ضرورت بی نیازی به واردات آن یکی ازمسائل مهم در جهت تامین امنیت غذایی کشور است.

در اهمیت گندم و ضرورت خودکفایی در تولید آن همین بس که جنگ اوکراین و تبعات ناشی از چالش کمبود روغن و گندم نشان داد که باید در تولید و تامین این دو بخش بخصوص گندم اقدامات آینده نگرانه و حرکت به سمت کاهش وابستگی در دستور کاری جدی قرار گیرد که در این میان حمایت از کشاورزان و گندمکاران حرف اول را می‌زند.

در شرایطی که کشاورزان خسته از یکسال زحمت و رنج خود در کاشت، داشت وبرداشت محصول هستند آنچه که به آنان قوت قلب میدهد و رغبتی برای تکرار این زحمت برایشان فراهم میکند، حمایت دولت و صد البته نرخ منطقی و عادلانه در تعیین نرخ خرید تضمینی این محصول مهم و استراتژیک است.

در حالی که که چنین انتظاری از سوی کشاورزان کاملا منطقی و در حد انتظارات اولیه است، دغدغه آنان برای کم و کیف فروش محصولشان و نحوه جبران هزینه‌ها بسیار در بین این قشر شایع شده است.

رفتار دولت با گندمکاران فاجعه است

یکی از گندمگاران در شهرستان نیشابور ضمن ابراز نارضایتی شدید از وضعیت موجود تصریح کرد:اگر قیمت تضمینی خرید گندم کیلویی ۱۵ هزار تومان باشد و قطعی شود، به هیچ وجه گندم تولیدمان را تحویل دولت نمیدهیم.

بهمن مالک زاده بیان کرد: قیمت تمام شده تولید گندم با شیوع خشکسالی بسیار بالاتر از قیمت ناچیز ۱۵ هزار تومان است و فروش گندم با این قیمت به دولت حماقت محض است.

وی بیان کرد: اگر قرار است دولت ۱۰۰ درصد گندم مورد نیاز کشور را از خارج وارد کند تعیین این میزان قیمت برای خرید تضمینی توجیه دارد، اما اگر شعار خودکفایی در تولید گندم را داریم، عملکرد دولت با شعارش زمین تا آسمان فرق دارد.

وی افزود: دولت اگر گندم میخواهد باید از کشاورزان در این بخش حمایت کنند، زیرا در غیراینصورت امسال و سال آینده فاجعه پیش خواهد آمد. این گندمکار نیشابوری بیان کرد: در حال حاضر توان مالی کشاورزان به صفر رسیده و تمامی هزینه‌های برداشت امسال را از توان مالی قبل پرداخت کردیم و تداوم این روند ما را به بیچارگی خواهد رساند.

وی تاکید کرد: امسال خشکسالی شدیدی منطقه را فراگرفته و اگر هم خشکسالی نبود کشت گندم با این وضعیت موجود دیگر به صرفه نیست. مالک زاده با بیان اینکه همه کشاورزان گندم کار به وضعیت موجود معترض هستند، بیان کرد: گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های کشاورزان وجود ندارد، اظهار کرد: تداوم این وضعیت موجب می‌شود کشاورزان سطح زیر کشت گندم خود را در سال آینده به صفر برسانند و فاجعه اصلی سال آینده خواهد بود.

کشاورزان ناراضی کشت‌های دیگر را جایگزین میکنند

یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه چاه‌های کشاورزی دارای کنتور هستندو طبق پروانه برداشت آب در طول سال به مدت چهار ماه و۲۵ روز مجاز است، ادامه داد: زمانی که کاشت گندم به صرفه نباشد دیگر گندم نمیکاریم و کشت محصولات دیگر مانند چغندر، صیفیجات و هنداونه را جایگزین می‌کنند.

وی گه خواست نامش فاش نشود، بیان کرد: وقتی گندم صرف نکند دیگر نمی‌کاریم و دولت باید برای تامین نیاز از خارج گندم بیاورد که کیفیت گندم وارداتی نیز بسیار پایین و مشکلات خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: واردات گندم از خارج هزینه‌های گزاف حمل و نقل را در بر دارد ضمن اینکه خرابی این گندم‌ها نیز بسیار زیاد و کیفیت آن‌ها در مقابل گندم داخلی بسیار پایین است.

تحرکات دلالان خارجی برای خرید

مالک زاده گندمکار نیشابوری در خصوص اتباع خارجی خریدار گندم گفت: قیمت هر کیلوگرم گندم در افغانستان ۲۰ و در عراق ۳۰ هزار تومان است و بسیاری از تجار خارجی به شیوه قاچاق محصول را خریداری و ازکشور خارج میکنند.

وی بابیان اینکه نیشابور به افغانستان نزدیک است و تجار زیادی در حوزه گندم به صورت مخفیانه فعالیت دارند که هم ایرانی و هم خارجی هستند، ادامه داد: کار این افراد در حقیقت دلالی است و دولت باید بداند که کشاورز به هیچ وجه فاقد فکر اقتصادی نیست که گندم خود را به جای کیلویی ۲۰ هزار تومان به دلالان به قیمت ۱۵ هزار تومان به دولت بفروشد.

وی تاکید کرد: کشاورزان خرده مالک نیز هیچ کدام گندم تولیدی خود را تحویل دولت نمی‌دهد و گندم مازاد بر مصرف خود را در انبار جهت مصرف دام نگهداری میکنند.

این کشاورز بیان کرد: کشاورزان کل مالک نیز که گندم خود را تحویل دولت میدهند و به اقتصاد و امنیت غذایی مردم کمک میکنند در صورت تداوم وضعیت جاری نه تنها محصول خود را دیگر تحویل دولت نمیدهند بلکه تغییر کشت را از سال دیگر اجرایی و کشت به صرفه میکنند.
وی با بیان اینکه من ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم دارم، ادامه داد:سال‌های قبل بین ۶ تا ۸ تن درهر هکتار برداشت گندم انجام می‌شد که امسال به دلیل بارندگی اندک و خشکسالی حداکثر بین دو تا سه تن برداشت محصول خواهد بود.

کاهش تولید گندم امسال جدی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: سال گذشته با توجه به قیمت منصفانه خرید تضمینی گندم کشت گندم در استان با استقبال خوب کشاورزان روبرو شد.

غلامحسین ساربان افزود: در سال زراعی جاری بنا بود ۱۲۷ هزارو ۶۵۳ هزار گندم آبی و۱۲۰ هزار دیم در استان کاشت شود که به دلیل عدم بارندگی میزان هدف گذاری کشت گندم دیم به ۷۵ هزار کاهش یافت که ۵۰ هزار هکتار آن محقق شد.

وی با بیان اینکه سرمای سال گذشته خسارات فراوانی به کشت گندم استان و میزان عملکرد این محصول کرد، ادامه داد: از هشت هزار و ۲۵۰ میلیاردتومان خسارت سرمای دیماه سال گذشته یک هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان خسارت وارده به کشتزار‌های گندم است.
ساربان گفت: با تجربه سرمای پارسال و فروردین امسال در کنار گرمای شدید فروردین ماه سالجاری و عدم بارندگی مورد انتظار تا قبل از آن انتظار تولید ۵۲۵ هزار تن گندم و خرید تضمینی ۴۱۷ هزار تن را داشتیم که این پیش بینی به ترتیب به ۴۵۰ هزار تن تولید و ۳۳۰ هزار تن خرید کاهش یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->